donderdag 1 december 2011

Onderwijsontwerp, content

Ik ben hard bezig met een opdracht voor mijn studie: Het maken van een onderwijsontwerp met daarin de drie dimensies van leren van K. Illeris verwerkt en verantwoord met behulp van verschillende leertheorien.
Illeris beschrijft de drie dimensies van leren (inhoud, drijfveer en omgeving) met twee basisprocessen (aquisitie en interactie). In deze blogs zal ik steeds een dimensie beschrijven en de basisprocessen daaraan toevoegen.
Schematische ziet zijn ontwerp er als volgt uit:

De content staat; Ik kies voor het ontwerpen van onderwijs gericht op verpleegtechnische vaardigheden. Een onderwerp wat lijkt op het aanleren van een kunstje, maar waar heel veel meer bij komt kijken. Dus een puur cognitieve benadering zoals bijvoorbeeld Piaget dit beschreef is niet afdoende om te komen tot een goed ontwerp. We onderscheiden ons immers van apen doordat wij ook het vermogen hebben om inzicht, verantwoording, transfer kunnen aanleren en ook nog het vermogen hebben om te reflecteren. Toch?!!
De maatschappij, de patienten, de familie van de patienten, de werkgever, en natuurlijk ook ik als docent die de studenten de vaardigheden aanleert willen namelijk ook nog dat verpleegkundige een vaardigheid zoals bijvoorbeeld injecteren mensvriendelijk, empathisch, veilig, deskundig uitvoert. Illich beschreef over het ziekmakende effect van gezondheidszorg in zijn boek over iatrogenese, en dat is nu net wat we moeten voorkomen. Dus heeft het aanleren van verpleegtechnische vaardigheden wat meer voeten in aarde dan alleen het zetten van die naald in het lijf van de patient! In onderstaande cirkel geef ik weer wat er zoals aan content voorbij komt als we vaardigheidsonderwijs geven. Behalve vakinhoud zijn er ook nog andere competenties die de student aanleert zoals reflecteren, en het samenwerken.
Gelukkig geeft het kwalificatiedossier ook aan wat er aan competenties verwacht wordt binnen dit onderwerp.

Kopie kerntaak KD, bron; Calibris

We kunnen voor de inhoud putten uit boeken, ELO's, protocollen en ook uit ervaringen van de studenten zelf. Maar op welke manier we nu met de inhoud bezig zijn om de student te laten leren zal ik in een volgende blog beschrijven.


content verpleegtechnische vaardigheden


Geen opmerkingen: